Hoe verslag maken?


Hoe verslag maken? Wij zochten het voor je uit:

Tip 1 Bepaal de omvang van je businessreport. De omvang van je report staat ook wel bekend
als je doelstelling. Volgens Alan Thompson, de auteur van verscheidene businessboeken, maken
veel bedrijven de fout van het te algemeen of te vaag maken van hun report. Verzeker, om dit te
vermijden, dat de omvang van je businessreport zich richt op de strategische doeleinden van je
bedrijf.

Tip 2 Bepaal je doelgroep, of wie de hoofdpersonen zullen zijn die je businessreport gaan voorlezen.
Wanneer je je report schrijft, zul je moeten schrijven met een toon die je doelgroep aanspreekt. Een
paar overwegingen om te onthouden tijdens het bepalen van je doelgroep zijn het onderwijsniveau,
de positie van het bedrijf, besluitmakende geschiktheid, kennis van zaken en demografische
informatie van je lezers.

Tip 3 Verzamel alle delen van je onderzoek. Als je eenmaal je omvang en doelgroep hebt bepaald,
verzamel dan al het onderzoek dat je hebt dat jouw report zal ondersteunen. Afhankelijk van het
onderwerp van je businessreport kan je verwijzen naar de financiële verklaringen en verkoopcijfers
van je bedrijf; marktonderzoekstudies; concurrentenonderzoek; interne processen; interviews of
concurrerende voordelen.

Tip 4 Geef structuur aan je report. Als eerst schrijf je de introductie en samenvatting, waarin je
het probleem bepaald die je hoopt op te lossen, je je toestand noemt en je doelen beschrijft.
Vervolgens schrijf je een alinea die je belangrijkste problemen en ondersteunend bewijsmateriaal
beschrijft. Verwijs naar het onderzoek en de bronnen die je in stap 3 hebt geïdentificeerd. Markeer
de belangrijkste begrippen die je hebt gevonden tijdens het analyseren van de data voor je report.
Schrijf vervolgens een alinea die je conclusies bevat. Uiteindelijk lever je een lijst met alle aanbevolen
volgende stappen nadat je doelgroep de report leest.



Plaats een reactie