Hoe geef ik feedback?


Hoe geef ik feedback? Wij zochten het voor je uit:

Tip 1 Lever zo snel mogelijk positieve feedback aan werknemers. Om een voorbeeld te geven, als een werknemer een effectieve presentatie presenteert of een goede verkoop maakt, prijs dit dan meteen. Geef specifieke feedback wanneer je het aanbiedt, en noem de exacte actie waarop je commentaar geeft.

Tip 2 Spreek privé binnen 24 uur na de situatie met een werknemer wanneer je negatieve feedback geeft. Communiceer op constructieve wijze over negatieve feedback om ervoor te zorgen dat de werknemer verbetert. Bijvoorbeeld, wanneer je een werknemer observeert die niet de juiste telefoonetiquette gebruikt, citeer dan dit specifieke probleem dat je hebt opgemerkt.

Tip 3 Breid de feedback verder dan specifiek negatief gedrag uit om het resultaat van het gedrag te omvatten. Bijvoorbeeld, het gebrek aan telefoonetiquette kan een klant wegjagen, wat het bedrijf negatief kan beïnvloeden.

Tip 4 Leg uit wat voor gedrag je wenst of verwacht. Bijvoorbeeld, wanneer je wil dat de werknemer anders met de telefooncommunicatie omgaat, geef dan een specifiek voorbeeld van wat je dan wenst. Je kan zeggen ‘’Wanneer de telefoon gaat, wil ik dat je antwoordt met het noemen van de naam van het bedrijf en vervolgens jezelf voor te stellen’’.

Tip 5 Rooster regelmatige ontmoetingen in met werknemers (maandelijks of om de maand) om feedback over de uitvoering in het algemeen te geven. Voordat je de feedback uitbreidt, stel specifieke voorbeelden samen van of negatieve of positieve situaties die je wil omvatten met je feedback. Wanneer je feedback negatief is, geef de werknemers dan een duidelijk idee van wat je van ze verwacht waardoor ze hun uitvoering kunnen verbeteren.



1 Reactie

  1. Susanna says:

    In mijn functie als leidinggevende moet ik vaak feedback geven. Handige tips die jullie geven! Aangezien ik in het begin best moeite had met het geven van feedback heb ik een communicatietraining gevolgd. Heeft me erg geholpen!

Plaats een reactie