Hoe een game maken?


Hoe een game maken? Wij zochten het voor je uit:

Stap 1: Bedenk hoeveel uur je bereid bent om te besteden aan het maken van een PC spel. Is dit 10 uur? 100 uur? 1000 uur? Houd er rekening mee dat een groot deel van het werk om een PC spel te maken helemaal geen plezier is maar uit hersendodende taken bestaat zoals het nummeren van pixels in een lijst, of het continu kopieëren van dezelfde tegels. Als je denkt dat, na een flinke heroverweging, honderd uur van dit soort werk geen goed idee is dan kun je beter meteen stoppen en het gamen over laten aan iemand anders.

Stap 2: Stel een team samen. Een redelijk spel mag misschien wel een duizend uur werk vereisen, maar als je samenwerkt met vijf mensen dan is het enkel tweehonderd uur voor elk persoon. Dit is nog steeds veel werk maar het is al een stuk minder dan duizend uur. Een groep vrienden met dezelfde instelling scheelt je niet alleen tijd maar houdt je ook gemotiveerd. Zorg er alleen voor dat iedereen even aan het project toegewijd als jij bent. Veel mensen denken dat het maken van een computerspel een goed idee is maar verliezen interesse na een week of een maand zonder voortgang.

Stap 3: Doe een eerlijke inventarisatie over welke computer kennis je beschikt. Kun je in Java, C++ of Flash programmeren? Ben jij in staat om redelijk-uitziende graphics te maken voor het soort spel dat je aan het creëren bent? Heb je een goed overzicht over de noodzakelijke tabellen en variabelen die nodig zijn om je spel te laten draaien? Als jij te kort schiet op een van deze gebieden, heb jij dan een toegewijd teamlid die jouw gebrek aan kennis goed kan maken? Heb jij een project manager die er voor zorgt dat wanneer je aan het spel werkt met vrienden, iedereen wijst op zijn taak?

Stap 4: Pas je plan aan als je antwoord op een van deze vragen een “Nee” is. In plaats van een spel vanuit het niets op te bouwen, ben jij misschien beter af om een game-making programma te gebruiken. Als je een rollenspel spel wilt maken, denk dan aan een programma als RPG Maker. Dit programma stelt je in staat een spel te maken met het gebruik van sjablonen zonder dat je veel kennis nodig hebt over programmeren.

Stap 5: Stippel je spel uit en bedenk wat allemaal nodig is om een werkend prototype van twee schermen waarin je kunt bewegen, het menu/personage scherm en op zijn minst een volledig gevechtscherm te maken. (Op het moment dat je dit kunt bewerkstelligen is de rest een kwestie van schaal). Maak een lijst van alles wat nodig is en probeer te bepalen hoe lang dit gaat duren en begin met het bouwen van jouw prototype.

Stap 6. Voltooi je prototype, speel deze en evalueer deze dan. (Als je dit niet lukt omdat je het proces te saai vindt dan ben je waarschijnlijk er nog niet aan toe om een volledig spel te ontwikkelen). Werkt alles naar behoren en ziet het eruit naar jouw wens? Zo niet, pas dan je prototype aan totdat het doet wat jij wilt. Op het moment dat jouw prototype klaar is naar jouw mening, plan dan het gehele spel uit.

Stap 7: Schrijf jouw gehele verhaallijn, compleet met alle personages en locaties. Maak een lijst van alles wat je nodig hebt en een planning wanneer je verwacht dat elk onderdeel klaar is. Probeer je zo dicht mogelijk aan jouw planning en deadlines te houden. Wanneer je klaar bent, voel je je ontzettend trots dat je je eigen spel hebt gemaakt, ook al is het spel relatief klein.



Plaats een reactie