Hoe site bouwen?


Hoe site bouwen? Wij zochten het voor je uit:

Stap 1: Maak met pen en papier een schets van jouw nieuwe website. Schrijf de titel en de ondertitel of, indien je er één hebt, het motto op. De titel geeft aan de gebruiker weer waar de site over gaat en het motto gaat verder in op de titel. Het motto van bijvoorbeeld Josie’s Visboot Tochten kan iets als “Diep zee vissen in comfort en stijl” zijn.

Stap 2: Denk om je te helpen met het visualiseren van de structuur van jouw site in begrippen van een indeling van een fysiek kantoor. Elke pagina van de website geeft een unieke afdeling weer: marketing, HR, sales of administratie. In elke afdeling (pagina) zijn dossierkasten met meerdere lades en, natuurlijk, allerlei mappen in elke dossierkast. De verschillende Content Management Systemen gebruiken verschillende etiketten dus de termen kunnen verschillen.

Stap 3: Schrijf de titels van de pagina’s die je gaat gebruiken door de volgende vragen te beantwoorden: Wat voor soort informatie wil je op je website plaatsen? Wil je een product of een dienst verkopen? Wil je dat jouw CMS website ook een blog heeft? Een galerij met foto’s, audio fragmenten of video filmpjes? Voeg altijd een “Over ons” pagina waarin je jezelf en/of jouw bedrijf voorstelt en een “Contact” pagina waarin je je adresgegevens, je telefoon- en fax nummer, je e-mail en een routebeschrijving naar jouw bedrijfslocatie vermeldt. Wijd ook een pagina toe aan de privacy policy van jouw bedrijf. Josie’s website heeft een informatie pagina over de verschillende soorten vissen die in het gebied gevangen kunnen worden en een pagina met foto’s van succesvolle vis tochtjes.

Stap 4: De home page is de eerste pagina die de bezoekers zien. Bepaal wat je het belangrijkst vindt om weer te geven en zet deze informatie op jouw home page. Als jouw bedrijf nieuw is maar als jij een goede reputatie in jouw veld of branche hebt opgebouwd, kun je jouw “Over ons” pagina als jouw home page gebruiken. Wil je jouw pagina vooral gebruiken om producten te verkopen, dan zul je een winkel pagina nodig hebben.

Stap 5: Bekijk hoe websites die jij vaak bezoekt zijn opgebouwd. De bekende webwinkel Amazon.com is opgedeeld in verschillende winkel afdelingen (Boeken, Electronica, etc) De website van de New York Times heeft verschillende kranten secties (Wereldnieuws, Verenigde Staten, Politiek). ProBlogger, een website dat goede blog gewoontes uitlegt heeft een Archief, een forum met vacatures en een interessante pagina genaamd “b5media”. Misschien heb je momenteel niet meer nodig dan een “Home”, een “Over ons” en een “Contactpagina” maar wat heb je in de toekomst nodig? Plan meteen vanaf het begin de uitbreidingsmogelijkheden van je site in. Net als je met een auto rekening houdt met de toekomst (het heeft bijvoorbeeld weinig zin om een auto voor twee passagiers aan te schaffen als je een familie van zes man hebt), zul je jouw CMS moeten inrichten voor de website die je nu bouwt en de website die je in de toekomst wilt

Stap 6: Rangschik op jouw schets je pagina’s (afdelingen), secties en categorieën (archiefkasten en lades) en onderwerpen (mappen). Artikelen en posts geven de inhoud van deze mappen weer

Stap 7: Volg de instructies van jouw webhost voor het installeren van jouw nieuwe CMS en voor het inloggen naar het beheerders paneel. Hier kun je jouw CMS website bijwerken.

Stap 8: Zet alle gegevens die je op papier hebt gezet in de overeenkomende plekken in het CMS interface. Vul de titel en het motto van je website in en maak de pagina’s aan. Upload je logo en andere afbeeldingen in de Media Bibliotheek. Open jouw nieuwe “Over ons” pagina en vul de informatie in die je eerder heeft geschreven. Gefeliciteerd met jouw nieuwe CMS website!



Plaats een reactie