Hoe marktonderzoek?


Hoe marktonderzoek? Wij zochten het voor je uit:

Stap 1: Bepaal het doel van jouw onderzoek. Wil je je klantenservice verbeteren of juist verkoop
stimuleren? Ben je op zoek naar de juiste afzet markt voor een nieuw product?

Stap 2:Bepaal de demografische samenstelling van jouw markt door vakbladen, marketing
tijdschriften, overheidsrapporten en Kamer van Koophandel profielen. Deze publicaties verschaffen
ook informatie over trends in koopgedrag zodat je een idee hebt over de koopgewoontes van de
markt die jij op ogen hebt.

Stap 3: Voer enquĂȘtes via de mail en telefoon uit en stel een lijst van willekeurige geselecteerde
adressen en telefoonnummers uit de buurt samen.

Stap 4: Verzamel informatie van bestaande klanten. Maak gebruik van vragenlijsten, persoonlijke
interviews en focus groepen om feedback over jouw producten en diensten te ontvangen. Open als
je een website een chat functie of een forum en moedig klanten aan om gebruik van deze te maken.

Stap 5:Observeer klanten in jouw zaak op verschillende momenten van het aankoop proces
waaronder receptie, verkoop en klantenservice. Let goed op waar men steken laat vallen en hoe
jouw werknemers met de klanten omgaan.

Stap 6: Bestudeer succesvolle verkopen uit het verleden. Het kennen van jouw meest trouwe klanten
en de meest winstgevende producten zorgt er voor dat je in je marketingcampagne je beter kunt
richten.

Stap 7: Organiseer de gegevens die je hebt verzameld in je onderzoek en bepaal of evalueer opnieuw
jouw marketingstrategie op basis van de resultaten.



Plaats een reactie