Hoe communiceren?


Hoe communiceren? Wij zochten het voor je uit:

Tip 1: Leer jezelf aan om te luisteren. Je hebt misschien nog niet bedacht dat luisteren een onderdeel is communicatie maar in feite stellen sommige zelfs dat het het meest belangrijke onderdeel is, vooral in confrontaties of lastige communicatieve situaties. Richt je op het schenken van aandacht met lichaamstaal die spreker tot kalmte bedaart. Dit helpt op zich zelf al met het opbreken van verdediging en het creëert een prettige omgeving.

Tip 2: Gebruik jouw non-verbale methodes om aandacht te communiceren en de luisteraar te stimuleren. Dit houdt onder andere het maken van oogcontact in zodat de spreker weet dat je hem jouw volledige aandacht schenkt of het regelmatig knikken met je hoofd. Houd er rekening mee dat persoonlijke ruimte ook onder lichaamstaal valt; houd een afstand die prettig is voor zowel het individu als de cultuur.

Tip 3: Aanvaard de ideeën en de gevoelens van de andere persoon. Het erkennen van wat iemand anders te zeggen heeft, of schrijft en hoe zij zich voelen, is belangrijk voor communicatieverkeer in twee richtingen tussen zender en ontvanger. Het erkennen van deze ideeën en gevoelens als geldig zonder oordeel of analyse is belangrijk voor een vrij vloeiende communicatie.

Tip 4: Gebruik je eigen woorden om te herhalen wat je hoort. Mensen zeggen en interpreteren informatie meestal op verschillende manieren. Het herhalen van woorden zorgt voor een pauze in de conversatie waardoor de deelnemers kunnen nadenken over wat gezegd wordt; het laat de andere persoon weten wat je probeert te verwerken en te begrijpen wat je hoort of leest; of voorkomt enige ambiguïteit die anderen misschien kunnen ervaren in de interactie.

Tip 5: Stel vragen als je hulp nodig hebt met het volgen en het begrijpen en vat daarna samen wat je hoort. Als je meer informatie nodig hebt, vraag dan hierovor op een manier die de andere deelnemers uitnodigt om dit op te helderen. Vraag bijvoorbeeld in plaats van de vraag “Dus, jij vindt Mw. Simmons niet aardig?” te stellen, stel de vraag op een manier die de persoon niet in een hoekje drukt zoals bijvoorbeeld “Als wij Mw. Simmons zouden aannemen, hoe zou dat jouw werk prestaties beïnvloeden?” Bied daarna een samenvatting van de antwoorden en de conversatie tot dus zo ver aan.



Plaats een reactie