Hoe enquete opstellen?


Hoe enquete opstellen? Wij zochten het voor je uit:

Stap 1. Schrijf de doelstelling voor je onderzoek volgens de Small Business adminstration Website. Bijvoorbeeld, schrijf dat je “evaluatie van de tevredenheid onder klanten” aan het onderzoeken bent als dit je doelstelling is. Gebruik je markt onderzoek verslag om beter te begrijpen welke product kenmerken jouw klanten wensen.

Stap 2. Beslis wat soort van onderzoek je wilt uitvoeren, zoals een telefonisch, per post of internet onderzoek. Verwoord je onderzoek volgens de methode die jij gebruikt. Bijvoorbeeld, gebruik “kies een van de volgende antwoorden” als richtlijn als je een onderzoek per post of via het internet verricht.

Stap 3. Creëer kwalificerende vraag in het begin van je onderzoek of vragenlijst. Gebruik de kwalificerende vraag om er zeker van te zijn dat je met de persoon aan het praten bent die de beslissingen neemt in het huishouden. Bijvoorbeeld, als je naar klanten belt in verband met de aankoop van gebruiksartikelen, schrijf dan een vraag zoals: “Ben jij diegene die de etenswaren koopt”?

Stap 4. Begin met de vragen voor je onderzoek op te stellen. Rangschik je vragen in logische volgorde. Vraag aan de mensen waar ze meestal gaan winkelen om voedingswaren te kopen, bijvoorbeeld, alvorens te vragen wat ze precies kopen. Stel een vraag op waar je hun vraagt of ze producten of diensten van jouw bedrijf aanschaffen. Gebruik “Ja/Nee” antwoorden voor deze vraag, dit zal je helpen onderscheid te maken tussen klanten en niet klanten.

Stap 5. Verdeel de outline van je vragenlijst in verschillende delen. Vraag aan de klanten om kenmerken van producten te evalueren bijvoorbeeld in 1 deel, en klantendienst in een ander deel. Gebruik gesloten of meerkeuze antwoorden voor 80 a 90% van de vragenlijst. Schrijf antwoorden zoals “zeer tevreden”, “redelijk tevreden”, “geen van beide”,” redelijk ontevreden” en “heel ontevreden” wanneer je klanten vraagt hoe tevreden ze zijn met jouw producten. Gebruik open of “vul de lege ruimte” antwoorden om de klanten verder aan te sporen hun opinie te geven. Vraag” waarom denk je er zo over”? Als een klant niet gelukkig is met je producten of diensten.

Stap 6. Beëindig je onderzoek met demografische vragen, zoals de leeftijd, inkomen en grootte van het gezin.



Plaats een reactie